Pakiet e-commerce w zamyśle Komisji Europejskiej ma ograniczyć napływ paczek z nieopodatkowanymi towarami z poza Unii Europejskiej. Tracą na nim nie tylko budżety poszczególnych państw, ale przede wszystkim unijni przedsiębiorcy. Nie mogą konkurować z firmami, często operującymi z dalekiego wschodu, które sprzedają takie same towary, ale tańsze o VAT (czyli często nawet o ¼).
Firmy w Polsce będą miały niewiele czasu by przygotować się do zmiany, która zostanie prawnie umocowana w czerwcu. Kluczowe zmiany dotyczą:
W konsekwencji firmy prowadzące sprzedaż międzynarodową będą musiały zarejestrować się za granicą i tam odprowadzać lokalny podatek VAT. Unia przewidziała jednak alternatywę - specjalną procedurę, która umożliwi uniknąć standardowego procesu rejestracji - tzw. One Stop Shop (OSS), dzięki której zagraniczny podatek VAT będzie zgłaszany w formie jednego zeznania do jednej administracji podatkowej. Procedura ta stwarza atrakcyjną możliwość dla sprzedawców internetowych, by wyjść ze swoja ofertą na rynki unijne przy spełnieniu mniejszej liczby formalności niż dotychczas. Wybór tej ścieżki rozliczeń jest fakultatywny, jednak nie można dokonywać rozliczeń wybiórczo – częściowo w deklaracji VAT OSS i częściowo w deklaracjach VAT składanych w krajach konsumpcji.
W systemie Navireo pojawiła się aktualizacja do wersji 1.50, w ramach której firma InsERT dodała mechanizmy słowników dla stawek VAT per kraj. Użytkownik wystawiający dokument będzie musiał upewnić się, że wybrana została właściwa stawka Vat dla kraju (domyślnie będzie wstawiana tylko jedna stawka, jeśli wymaga zmiany, to trzeba będzie ja zmienić ręcznie). Jeśli potrzebujesz wsparcia przy aktualizacji Navireo - skontaktuj się z nami.
Niebawem pojawi się również wersja Service Pack, która doda kolejne funkcje związane z nadchodzącymi zmianami prawnymi (w modułach księgowych).
Podobne aktualizacje dotyczą linii Subiekt GT - wersja 1.67.
Stworzyliśmy nasze własne rozwiązanie zintegrowane z Navireo, które pozwala na wprowadzanie stawek VAT dla każdego kraju, w kartotece towaru. Dzięki temu przy wystawianiu dokumentów będą się podstawiały odpowiednie stawki. Jeśli chcesz wdrożyć dodatek w swojej firmie - skontaktuj się z nami.
Pamiętajmy, że proponowane rozwiązania dotyczą transakcji handlowych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami (B2C). Transakcje pomiędzy przedsiębiorcami (B2B) na terenie UE będą się odbywały na dotychczasowych zasadach.
Źródła:
https://www.prawo.pl/podatki/zmiany-w-vat-pakiet-e-commerce-od-1-lipca-2021-w-polsce,508342.html
https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/5231219,Pakiet-VAT-ecommerce-od-1-lipca-2021-r.html
https://www.ifirma.pl/blog/wewnatrzwspolnotowa-sprzedaz-towarow-na-odleglosc-wsto.html