Kategorie

Dyrektywa Omnibus w handlu internetowym
04 maj 2022

 

Od 28 maja br. wchodzą w życie przepisy dotyczące konsumentów jak i przedsiębiorców odnośnie handlu internetowego tzw. Dyrektywa Omnibus. Przepisy dotyczą oprogramowania, czyli stron internetowych, ich części lub aplikacji, które są obsługiwane przez przedsiębiorcę umożliwiające zakup przez internet.

Każdy z nas w swoich doświadczeniach zakupowych spotkał się z promocją, która w rzeczywistości nie była obniżką ceny lub nierzetelną opinią o produkcie. To ma się zmienić dzięki tzw. Dyrektywie Omnibus.

 

Co to jest tzw. Dyrektywa Omnibus?

Jest to unijna dyrektywa, która reguluje zasady sprzedaży przez internet oraz nakłada obowiązki na przedsiębiorców.
Unia Europejska podjęła liczne kroki w celu zwiększenia wiedzy na temat praw konsumentów oraz regulacje dotyczące sankcji aby wyeliminować nieuczciwe praktyki handlowe.
Dyrektywa ma za zadanie zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów.

Od kiedy?

Od dnia 28 maja 2022 r. Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają stosować przepisy Dyrektywy Omnibus.

Jakie to zasady?

Główne punkty poruszone w ramach dyrektywy to m.in.:

  1. Przejrzystość w stosunku do konsumentów dotycząca informacji czy zakup jest od osoby prywatnej czy przedsiębiorcy.
    Związane jest z to ściśle z informacją dotyczącą prawa do odstąpienia od umowy oraz jej warunki.
  2. Opinie oraz rekomendacje towarów pochodzące od konsumentów, którzy rzeczywiście używali bądź zakupili produkt.
    Dzięki tym zapisom będziemy mieć pewność, że dodane opinie są rzetelne.
  3. Konsumenci mają być informowani o obniżce ceny oraz o najniższej ocenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
    Dodatkowo konsumenci powinni być wyraźnie informowani, gdy zaproponowana im cena została indywidualnie dostosowana.
    Te zmiany pozwolą wyeliminować nieuczciwe praktyki handlowe. Klient, który skusi się pod wpływem wyprzedaży na zakup będzie miał świadomość ile rzeczywiście wynosi obniżka. Podnoszenie cen przed wielkimi akcjami sprzedażowymi, żeby potem oznaczyć je promocją nie będzie już możliwe.
  4. Ogólna informacja dotycząca głównych parametrów decydujących o pozycji produktów na stronie ma być łatwo dostępna. Mowa tu o parametrach, algorytmach, które są odpowiedzialne za miejsce pojawienia się oferty w wynikach wyszukiwania.
    Ma to zwiększyć świadomość kupujących dlaczego dany produkt jest ulokowany wyżej lub pokazuje się jako pierwszy.

Wszystkie regulacje mają za zadanie chronić nas konsumentów przed zamieszczeniem nieprawdziwych informacji dotyczących opinii, cen, pozycji wyszukiwania oraz warunków zakupu. Za niestosowanie się do przepisów grożą dotkliwe sankcje finansowe.

Szczegółowe informacje dotyczące dyrektywy są dostępne pod adresem: EUR-Lex - 32019L2161 - EN - EUR-Lex